7 vragen aan accountmanager Cindy

Met veel enthousiasme en plezier zet Cindy zich elke dag in als accountmanager bij het NBC. En omdat ze dit inmiddels al een jaar doet, is het hoog tijd om haar de hemd van het lijf te vragen. In dit interview lees je waarom het liefde op het eerste gezicht was met het NBC, hoe ze met drie weken werkervaring haar eerste opdrachtgever binnensleepte en wat een typische werkdag precies inhoudt.

Accountmanager Cindy

Wat heb je hiervoor gedaan?

“Ik heb zeven jaar lang bij Global Knowledge gewerkt, een IT-opleider met een breed scala aan opdrachtgevers. Hier ben ik begonnen op de klantenservice en na een aantal jaar ben ik doorgegroeid naar de rol als accountmanager. Hier was ik verantwoordelijk voor zowel kleine als grote projecten, waarbij ik de opdrachtdrachtgever adviseerde over opleidingstrajecten en hierover meedacht.

Global Knowledge was altijd een fijn bedrijf met een huiselijke sfeer, maar na een overname veranderde dit in een grote internationale corporate. Alle korte lijntjes en de familiaire omgeving verdween en iedereen werkte thuis. Er was weinig connectie meer met collega’s of opdrachtgevers, waardoor ik het niet meer fijn vond om hier te werken. Ik ben toen naar een kleiner, vergelijkbaar bedrijf gegaan, maar ook dit bleek niks voor mij te zijn.

Ik ben toen gaan denken, waar word ik nou heel blij van en wat vind ik écht leuk? De eventbranche heeft mij altijd getrokken, maar ik was onzeker over de stap. Privé had ik hier wel ervaring mee, maar hoe maak je de vertaalslag naar de werkvloer?

Toen zag ik de functie van accountmanager bij het NBC voorbij komen op LinkedIn, gerepost door mijn oude directeur bij Global Knowledge. Ik las de functieomschrijving en het voelde alsof dit op mijn lijf geschreven was. Dus ik trok de stoute schoenen aan en ben gaan solliciteren. Binnen anderhalve week mocht ik op gesprek komen én heb ik mijn contract getekend. Het was liefde op het eerste gezicht en ik ben na ruim een jaar nog steeds zo blij dat ik deze stap heb gemaakt!”

Wat voor werk doe je als accountmanager?

“Ik ben verantwoordelijk voor het eerstelijns contact met de opdrachtgever. Zodra er een aanvraag voor een evenement binnenkomt, ga ik ermee aan de slag. Ik kijk of er beschikbaarheid is voor de gevraagde datum en wat voor aanvraag het is. Is het NBC wel geschikt voor wat ze zoeken? Dan neem ik contact op met de opdrachtgever en bespreek ik hun aanvraag en denk ik mee met het evenement.

Veel potentiële opdrachtgevers zijn nieuwsgierig naar de locatie, dus uiteraard nodig ik ze van harte uit om bij ons op bezoek te komen. Tijdens deze afspraak neem ik ze mee door de verschillende ruimtes en bespreken we de mogelijkheden. Hierdoor krijgt de opdrachtgever een veel beter beeld hoe hun evenement vorm kan krijgen bij het NBC.

Zodra de aanvraag bevestigd is, draag ik de opdrachtgever over aan één van onze projectmanagers, die het evenement zal organiseren. Dit betekent niet dat ik niet meer betrokken ben bij het evenement! Ik hou altijd goed contact met de opdrachtgever. Is alles naar wens, zijn er nog vragen, hoe gaat het met de voorbereidingen? Ook ben ik aanwezig op de dag van het evenement en evalueer ik later hoe alles is gegaan, samen met mijn betrokken collega’s en natuurlijk de opdrachtgever. Tot slot hoop ik hier natuurlijk new business uit te halen; als ze tevreden zijn, waarom dan niet meteen boeken voor de volgende keer?”

“Al heb ik maar twee uurtjes geslapen, ik stap met frisse moed in de auto en maak er een leuke dag van. Ik heb echt geluk dat dit op mijn pad gekomen is!”

Hoe ziet een typische werkdag eruit?

“Ik start de dag altijd met het bekijken van mijn mails, taken en geplande afspraken. Maar buiten dat is mijn werkdag altijd anders! Locatiebezoeken, evaluatiegesprekken, offertes uitwerken of administratie bijhouden… Het wisselt allemaal af. Zo kan ik de ene dag een opdrachtgever meerdere keren spreken omdat ze verschillende vragen hebben en de andere dag zit ik alleen maar in afspraken. Het is nooit standaard en altijd verrassend wat er nu weer op je pad komt.

Maar als ik een aantal typische zaken moet benoemen, is locatiebezoeken bij het NBC daar één van. Ik neem hier echt ruim de tijd voor, dus een afspraak van anderhalf uur is niet vreemd. Ook heb ik vaak nauw contact met onze projectmanagers. Zodra een aanvraag bevestigd is, nemen zij de organisatie van het evenement namelijk over. Hoewel de projectmanager grotendeels het contact met de opdrachtgever overnemen, blijf ik ook altijd betrokken. Als het evenement geweest is, evalueer ik uiteindelijk de dag met de opdrachtgever. Hoe mooi is het dat ik een opdrachtgever binnenhaal en dat ze vervolgens vol lof zijn?”

Op welk event ben je het meest trots?

“Dat is lastig! In de eerste maanden dat ik bij het NBC werkte, ben ik heel erg zoekende geweest. Ik moest natuurlijk wennen aan de branche en omgaan met hele andere vragen dan ik hiervoor gewend was. Drie weken nadat ik was begonnen had ik mijn eerste presentatie aan een opdrachtgever gegeven, helemaal bleu bij mensen die al heel precies wisten wat ze wilden. Maar ik heb ze binnengehaald! Daar ben ik heel trots op. Zeker omdat ze in eerste 1000 gasten hadden, maar dat is inmiddels opgelopen naar 1750 gasten. Bovendien weten ze nu al dat ze volgend jaar terug willen komen en dan ons pand exclusief gaan afnemen. Dat heb ik ondanks mijn onervarenheid toch maar even geflikt!”

“Drie weken nadat ik was begonnen had ik mijn eerste presentatie aan een opdrachtgever gegeven, helemaal bleu bij mensen die al heel precies wisten wat ze wilden. Maar ik heb ze binnengehaald!”

Wat is de belangrijkste les die je hebt geleerd?

“Dat je heel duidelijk moet zijn. Naar opdrachtgevers, collega’s of wie er dan ook betrokken is. We werken in de evenementenbranche altijd met heel veel mensen en iedereen moet precies weten wat de bedoeling is. Anders krijg je heel veel vragen of handelen mensen op basis van aannames, wat het hele proces in de war gooit. Daarom moet je altijd goed kunnen aangeven wat je verwacht, om verwarring te voorkomen.”

Wat vind je het leukst aan je werk?

“Het contact met de opdrachtgevers en de afwisseling tussen administratie en locatiebezoeken. Ik ben echt een mensenmens, het liefst klets ik de hele dag. Dus meedenken met een opdrachtgever en dat uitwerken maakt me hartstikke blij. Als het kon, zou ik ook nog projectmanager willen zijn! Dan ben ik écht verantwoordelijk voor het proces; van het binnenhalen van de opdrachtgever tot de laatste puntjes op de i. Het is jammer genoeg teveel om beide banen te doen, maar ik zou dat echt geweldig vinden. Uiteindelijk zou ik gewoon niet willen kiezen, want ik vind eigenlijk alles leuk aan mijn werk. Al heb ik maar twee uurtjes geslapen, ik stap met frisse moed in de auto en maak er een leuke dag van. Ik heb echt geluk dat dit op mijn pad gekomen is!”

En wat vind je het leukst aan het werken bij ons?

“De fijne sfeer! Dat is voor mij echt heel bepalend, maar gelukkig is die onwijs goed. Ik werk hier nu een jaar en iedereen is begaan met elkaar. Of je nou met elkaar aan de lunchtafel zit of ergens samen aan werkt, het gaat altijd op een leuke manier. Er is echt nooit iemand chagrijnig. 😉

Dus waarom moet je hier komen werken? Het is gewoon een wereldjob! We hebben een hartstikke leuk team en iedereen is bereid om elkaar te helpen. We doen het écht met elkaar.”

Openstaande vacatures

Word jij de nieuwe collega van Cindy?

Voor onze beide evenementenlocaties zijn we op zoek naar enthousiaste collega’s die van aanpakken weten. We hebben verschillende vacatures openstaan. Lijkt een andere afdeling dan sales & marketing je ook leuk? Bekijk dan vooral alle openstaande vacatures!

Verhalen van ons team

Jouw toekomstige collega’s aan het woord